
Lofoten med kraftig lønnsomhetsvekst i reiselivet
Kombinert med økt belegg ga dette en kraftig forbedring i RevPAR (en nøkkelindikator for lønnsomhet i hotellnæringen). Ifølge statistikken var RevPAR i Lofoten i 2024 på 840 kroner, opp hele 17,5 prosent fra året før. Dette plasserer Lofoten blant de mest lønnsomme reiselivsregionene i Nord-Norge, bare Svalbard (1219) og Tromsø (1278) er høyere.
RevPAR (Revenue per Available Room) måler inntekt per tilgjengelige rom, og tar både pris og belegg med i beregningen. Det er en god indikator på hvor lønnsom en overnattingsbedrift er og hvor effektivt kapasiteten utnyttes.
- Dette viser at det ikke bare er volumet som øker, men er et tydelig tegn på at reiselivet i øyriket tiltrekker seg betalingsvillige gjester, både norske og utenlandske. Det er avgjørende for at reiselivet skal være bærekraftig og bidra til lokal verdiskaping, sier Arne Reiersen, styreleder i Vest-Lofoten Næringsforening.
Ta kontakt om du ønsker tilgang til rapporten Nordnorsk Reiselivsstatistikk
Verdiskaping lokalt
Reiselivet i Lofoten skaper ikke bare arbeidsplasser innen overnatting og servering, men har også stor betydning for andre næringer. Lokale leverandører av transport, matvarer, håndverkstjenester og kulturprodukter nyter godt av reiselivsveksten. I tillegg bidrar næringen med skatteinntekter, merverdiavgift og investeringer i infrastruktur.
- Når hotellene i Lofoten gjør det bra, så drypper det på mange. Reiselivet gjør det mulig å opprettholde butikker, kaféer og servicefunksjoner som også lokalbefolkningen nyter godt av. Det handler om å bygge levende lokalsamfunn, sier Reiersen.
Les også: Sommerkampanje for nye medlemmer
Ikke bare sommerturisme
Også vintersesongen viser styrke. Utenlandske hotellovernattinger i Lofoten i vintersesongen 2024/25 økte med hele 25 prosent sammenlignet med året før. Samtidig økte prisene jevnt uten tegn til metning i markedet.
- Lofoten har tatt viktige steg mot å bli en helårsdestinasjon. Det gir tryggere arbeidsplasser og økt forutsigbarhet for bedriftene. Nå gjelder det å følge opp med gode rammevilkår og videre satsing på kvalitet, sier Reiersen.
Les også: Lofoten får sin egen leskedrikk
Reiseliv